خلاصه عملكرد دفتر حقوقي و رسيدگي به شكايات در سال 90

 

الف) دعاوي

1- تعداد كل پرونده هاي حقوقي وكيفري متشكله در برق يزد از بدو تشكيل دفتر حقوقي تا كنون بالغ بر126 پرونده است

2-تعداد دعاوي و شكايات ديگران عليه شركت درسال جاري اعم از مختومه و در جريان  12 پرونده كه تعداد4 پرونده در سال 90 مختومه گرديده وتعداد 8 پرونده در جريان رسيدگي قرار دارد.

3-تعداد دعاوي و شكايات شركت عليه ديگران در سال جاري اعم از مختومه ودر جريان 15 پرونده كه تعداد 5 پرونده در سال 90 مختومه گرديده و تعداد10 پرونده در جريان رسيدگي قرار دارد.

لازم بذكر است آراء صادره از مراجع قضائي استان اكثرا بنفع شركت و با توجه به بررسي هاي بعمل آمده در سطح شركت هاي برق منطقه اي كم نظيربوده است.

ب) مستند سازي اموال غيرمنقول شركت

درخصوص مستندسازي درسال 90 اقدامات گسترده اي صورت گرفته و با پيگيريهاي فراوان دفتر حقوقي موفق به اخذ اسناد مالكيت تعدادي از رقبات گرديده و پيگيري در اين خصوص ادامه دارد كه آمار آن بشرح ذيل مي باشد:

1- تعداد كل رقبات تحت تصرف شركت بعد ازاستقلال توزيع 64 فقره با مساحت 10269891 مترمربع(باتوجه به سوابق موجود) مي باشد.

2- تعداد كل اراضي و املاك شركت كه داراي سند مالكيت رسمي مي باشد شامل 26 جلد به مساحت  7928438 مترمربع

 3- تعداد اراضي كه درسال90 با پيگيري فراوان منجر به صدور سند مالكيت رسمي گرديده 9 فقره به مساحت65264 مترمربع

4- تعداد اراضي كه با توجه به پيگيري هاي بعمل آمده انشاءا... در شش ماهه اول سال 91 منجر به صدور سند مالكيت رسمي خواهد شد 7 فقره به مساحت تقريبي211174 متر مربع شامل: - پست 230شمال(101000 متر مربع)- پست63مدرس(7800 متر مربع)- اعياني ساختمان مركزي شركت(9800 متر مربع) - فروشگاه شركت توزيع(312 متر مربع)- پست132 كيلوولت هرات و طرح توسعه آن(57000متر مربع)- قسمتي از مهمانسراي برق طبس(13233 متر مربع)-پست132 كيلوولت فهرج(22500 متر مربع)

ج)درخواست واگذاري زمين: درراستاي اجراي سياستهاي شركت درزمينه احداث پستهاي برق فشارقوي درخواست تملك و تصرف تعداد 9 قطعه زمين شامل اراضي پستهاي 63كيلوولت مهرآوران(9000متر مربع) -63كيلوولت بلوار استقلال(3000 متر مربع) - 63 كيلوولت چرخاب(17000 متر مربع)-   132كيلوولت فهرج (22500 متر مربع)- 132 كيلوولت بهاباد(22500 متر مربع)-400كيلوولت بافق(300000 متر مربع) - 400كيلوولت طبس (157500 متر مربع)- پست66 بهمن ابركوه (10000 متر مربع)-پست 230 ابركوه (250000 متر مربع)- كه جمعا به مساحت بيش از791500  متر مربع پيگيري بسيار زيادي صورت گرفته كه  مراحل واگذاري در حال پيگيري است.

د)- مشكلات موجود در خصوص مستند سازي برخي از اراضي :

1- ديسپاچينگ و پست 400 كيلوولت يزد يك به مساحت 283353 متر مربع : تصرف زمين كمتر از مقدار واگذاري، خالي بودن محوطه و نداشتن طرح اجرائي و عدم تناسب عرصه و اعيان و همچنين ساخت ساز اخير بدون مجوز ساختمان وعوارض سنگين شهرداري

2- انبار مركزي وپست غرب  به مساحت 495430 متر مربع ،  نداشتن طرح و تصرف بدون مجوز قسمت زيادي از زمين  ازاد سازي حريم جاده كنار گذر وجاده گازي بمساحت حدود 110000 متر مربع ،پرداخت بهاي زمين به نرخ روز وعوارض سنگين شهرداري

3- پست 230 شمال به مساحت 100354 متر مربع واگذاري : كه در حال حاضر شركت مقدار 101483 متر مربع متصرف شده و نسبت به اضافه تصرف زمين مي بايست مراحل خريد زمين صورت گيرد همچنين قسمت زيادي از ساختمان بدون مجوز شهرداري ساخته شده بود كه به كميسيون ماده صد شهرداري ارجاع و با پرداخت جرائم مربوطه طي مدت يك سال پايان كار ساختماني صادر گرديد.

4- پست 63شمال دو : بعلت ساخت و ساز بدون مجوز پرونده به كميسيون ماده صد شهرداري ارجاع و پس از پرداخت جرائم در حال حاضر به كميسيون ماده 5 ارجاع گرديده است.

5- پست63نير  با توجه به اينكه زمين ملي بوده و هنوز سند زمين به نام منابع طبيعي صادر نگرديده امكان انتقال سند به نام شركت وجود ندارد.متراژ10000-متر مربع

6- پست 132 طبس : بعلت نداشتن طرح اجرايي مورد تأييد مسكن و شهرسازي و درخواست آن از واحد فني شركت و پيگيري قريب يك سال نهايتاً طرح اجرايي تهيه و پرونده به كميسيون ماده 5 ارجاع گرديده است (22500 مترمربع)

7- پست مدرس به مساحت 8075 متر مربع واگذاري كه در حال حاضر حدود 7800 متر مربع از زمين تصرف شده است.و با توجه به قرار گرفتن مجتمع مسكن مهر در آن منطقه طرح منطقه تغيير همچنين در يك گوشه پست پخي تعريف شده است كه لازم است اين پخي ايجاد و سپس مراحل مستند سازي پيگيري شود.مضافا اينكه جديدا از طرف فرمانداري يزد نامه اي جهت انتقال پست به شركت ارائه گرديده است.

8-  پست 63شرق به مساحت 11259 متر مربع تصرف بيش از مقدار واگذاري، تصرف فضاي سبز جلو زمين پست و ساخت و ساز بدون مجوز ساختمان پرونده به كميسيون ماده صد ارجاع گرديد.

9- تعداد 9 نيروگاه به مساحت تقريبي 60000 متر مربع : با توجه به قانون استقلال توزيع در خصوص اينكه شركت برق منطقه اي مي بايست پيگير سند مالكيت اراضي نيروگاهها باشد يا شركت توزيع، از توانير استعلام شده ولي هنوز پاسخي در اين زمينه ارائه نگرديده است

10- پست جنوب به متراژ85500 متر مربع واگذار كه تاكنون بعلت نداشتن طرح و نداشتن تناسب عرصه و اعيان و تصرفات كمتر از واگذاري اخذ سند مقدور نشده است

11-پست132كيلوولت عشق آباد به مساحت22500 متر بدليل عدم صدور سند بنام دولت پيگيري اخذ سند با مانع روبرو شده است.

12-عدم تكميل طرح مورد نظر در اراضي پست هاي 132 بهاباد(22500 متر مربع)-400طبس(157500 متر مربع)-زمين طرح 127 هكتاري صفائيه(3000 متر مربع)-پست400شهيد سامعي(350000 متر مربع)- پست63 شهرك صنعتي صدوق(14761 متر مربع)-پست شهرك صنعتي فولاد(105806 متر مربع)-پست شهرك صنعتي ميبد(57800 متر مربع)-پست400بافق(300000 متر مربع)-جمعا به مساحت 1025767 متر مربع كه با توجه به دولتي بودن آنها اخذ سند منوط به اجراي طرح است واز طرفي شركت با توجه به لزوم اخذ سند مالكيت همه ساله با گزارش واحدهاي نظارتي روبرو مي گردد.

لذا در مجموع به ميزان تقريبي حدوديك ميليون وپانصدهزار متر مربع از كل  اراضي تخصيصي  پستها و به ميزان تقريبي 60000متر مربع زمين نيرو گاهها  بعلت تعيين تكليف نشدن وضعيت مالكيت نيروگاهها و  يااجرا نشدن كامل طرح در اراضي واگذاري و عدم تناسب عرصه و اعيان   قابل مستند سازي نميباشد.

قابل ذكر است تقريبا اموال غير منقولي كه امكان مستندسازي آن بوده سند اخذ ويا در شرف اخذ مي باشد ومابقي اراضي كه بعلت عدم تكميل طرح ويا مشكلات ساخت وساز واضافه تصرف ويا عدم تعيين تكليف نيروگاه ها از سوي توانير است تا رفع موانع امكان پذير نمي باشد واجراي آئين نامه مستندسازي منوط به رفع موانع موجود است كه اميدواريم در سال جديد اين امر ميسر گردد.

-  اخذ مجوزهاي تغيير و تثبيت كاربري و صدور پروانه ساخت و عدم خلافي ساختمان و پايان كار براي مستند سازي 10مورد

 

ه) خطوط در حال احداث و رفع تجاوز از حريم

 در اين زمينه بر اساس درخواست هاي معاونت محترم طرح وتوسعه مراحل اداري اعلام عمومي واطلاع رساني تعداد 12 خط فشار قوي در سطح استان از طريق مراجع ذيربط پيگيري واقدامات لازم بعمل آمده است.وهمچنان ادامه دارد.در اين خصوص بطور روزانه ومرتب براي انجام امور اداري مربوطه به ادارات مختلف مراجعه و پيگيري بعمل آمده است.

با عنايت به اينكه در بسياري از موارد خطوط در حال احداث از اراضي متعلق به مردم وبا كاربري هاي متنوع عبور مي نمايد در نتيجه در زمان احداث خطوط اكثرا با مواردي از ممانعت يا مزاحمت از احداث خط مواجه مي گرديم كه لازم است به طرق مختلف اقدام به آزادسازي مسير وآماده نمودن آن براي احداث خط گردد .

در اين زمينه طي سال جاري(با توجه باينكه بازديد و ابلاغ اخطار به متجاوزين  به حريم  خطوط  در حال بهره برداري تا قبل از ارجاع به دستگاه قضايي با معاونت محترم بهره برداريست) در زمينه احداث خطوط مختلف و افراد صاحب حق در مسير پيگيري هاي بسيار خوبي صورت گرفته وبالغ بر200 مورد رسيدگي اداري ويا قضائي در مراجع مختلف صورت گرفته كه منجر به تكميل پروژه گرديده است ويا  پيگيري هاي حقوقي ادامه دارد.

با عنايت به اينكه اكثر قريب به اتفاق امور ارجائي به اين دفتر در خارج از محيط شركت پيگيري مي گردد در اين زمينه بالغ برحداقل 10000مورد مراجعه به ادارات ومراجع مختلف اعم از قضائي واداري بطور مرتب وروزانه  در سال 90 صورت گرفته است كه با توجه به همكاري  معاونت محترم مالي وپشتيباني ومخصوصا اداره خدمات جاي تشكر  دارد.  

و) ساماندهي مدارك و اسناد و پرونده هاي دفتر حقوقي: از آغاز تشكيل برق منطقه اي يزد 1367 تا كنون پرونده ها و اسناد بشكل فيزيكي  و پراكنده در دسترس بود و بررسي ان با لحاظ و مشاهده كل سوابق  و هم چنين منظم و طبقه بندي  بشكل استاندارد توانير انجام نشده بود  براي اولين بار كل سوابق بيست ساله اعم از پرونده هاي حقوقي و اداري  مشتمل برحدود 60هزار برگ مورد بررسي و لاغر سازي و اسكن و نهايتا با نرم افزار قابل رويت و دسترسي مقامات مربوط  در امد و با تهيه ميكرو فيلم از كل ان از نظر ايمني نيز تامين امنيت و مورد حفاظت قرار گرفت

  كه در اين راستا  طبق دستورالعمل ساماندهي اسناد وپرونده هاي حقوقي شركت ،و بمنظور اطمينان وهمچنين دسترسي آسان ونظارت وكنترل دقيق بر روند انجام امور محوله در سال90 دفتر حقوقي با انعقاد قرارداد با مشاور وپيمانكار تاييد شده از سوي توانير وبا نظارت كارگروه منتخب مدير عامل محترم و متشكله از نمايندگان واحدهاي مختلف شركت در جلسات  ،كار ساماندهي اسناد مذكور آغاز و امور مربوطه انجام وهم اكنون با ورود اطلاعات به نرم افزار امكان پيگيري ومشاهده كليه اسناد حقوقي و پيشرفت و پيگيري انها مورد نظارت مقامات بوده و اين موجب كنترل بيشتر بر حقوق شركت خواهد بود.

ز) ساير امور محوله

علاوه برامور اداري و پيگيري هاي قضائي در انجام وظايف دفتر حقوقي  ،با توجه به اينكه دفتر حقوقي دبير خانه كميته هاي هماهنگي حقوقي صنعت آب وبرق استان –ستاد صيانت از امنيت وحقوق عمومي وشوراي امر به معروف ونهي از منكر-نمايندگي سازمان بازرسي-كميته وام مسكن- مستندسازي اموال غير منقول شركت-كارگروه ساماندهي پرونده هاي حقوقي- كميته انضباطي شركت  - كميسيون مناقصات - هيات رسيدكي به تخلفات اداري -  بازرسي و ستادپيشگيري و مبارزه با رشوه- كميسيون نقليه نيز در دفتر حقوقي مستقر مي باشد جلسات منظمي در اين زمينه بطور ماهيانه تشكيل واقدامات وپيگيري هاي لازم بعمل آمده است.(200جلسه)

 

 ي- عملكرد سال 90  مسئول دفتر دفترحقوقي

 ا-هماهنگي ارتباط تلفني و ملاقات ارباب رجوع و پرسنل 7500 نفر

2- نامه ها و صورتجلسات و لوايح تايپ شده حدود 2000  فقره

3- نامه هاي وارده و صادره جمعاً به تعداد حدود  5000 فقره

4- هماهنگي و برنامه ريزي  در تشكيل  جلسات گوناگون مانند مجامع عمومي ساليانه و مناقصه و هيات مديره ومستند سازي وكميته هاي حقوقي آب و برق استان و مبارزه بارشوه و هيات رسيدگي به تخلفات و كميسيون نقليه.و پيگيري تامين امكانات و جا و پذيرايي  و تايپ صورتجلسات و پيگيري و مكاتبه نامه هاي ان و خارج از شركت بيش از 200 جلسه